Ik heb een individuele gasketel
- Woon je in een huis, dan heb je meestal een individuele gasketel. De richtlijnen hieronder gelden voor jou.
(Uitzondering: niet van toepassing voor woningen aangesloten op warmtenet in Dessel Brasel) - Woon je in een appartement, dan heb je soms een gezamenlijke stookplaats. Kijk in het blauw kadertje onderaan voor deze richtlijnen.
Dit kan je zelf doen
Dit zijn eenvoudige acties die je zelf kan doen. Laat je voor deze acties toch de servicedienst komen, dan moet je dit zelf betalen.
- Check of de thermostaat aan staat
- Check of de radiatorknoppen open staan
- Check de ketel
- Zet de ketel even af en terug op
Duw op de knop met het vlammetje
- Geeft de ketel foutmelding F22 (Vaillant ketel) of E9/A9 (Junkers ketel)?
Dan is de druk te laag en moet je de ketel bijvullen
Hoe? Dat zie je stap voor stap in deze video:
(Opgelet! Dit is een video van woonmaatschappij Woonhaven. De contactgegevens achteraan deze video zijn niet van toepassing voor Woonboog.) - Blijft de druk te laag of moet je meer dan 2 keer per jaar de ketel bijvullen?
Dan is het expansievat misschien kapot. Contacteer dan toch de servicedienst.
- Zet de ketel even af en terug op
- Ontlucht jouw radiatoren
Hoe? Kijk naar volgende video:
(Opgelet! Dit is een video van woonmaatschappij Woonhaven. De contactgegevens achteraan deze video zijn niet van toepassing voor Woonboog.)
Contacteer onze servicedienst
- Kan je het zelf niet repareren en krijg je een andere foutmelding?
Is er een lek?
Telefoneer naar onze servicedienst. Het telefoonnummer staat op de sticker op jouw ketel.- Openingsuren servicedienst:
Voor individuele ketel: alle werkdagen tussen 8 en 17u
- Openingsuren servicedienst:
- Woon je in Dessel Brasel en is jouw woning aangesloten op het warmtenet? Bel naar Fluvius (nummer staat op de unit) bij problemen.
- Ruik je gas in of rondom je woning? Draai de gaskraan dicht en bel direct naar Fluvius: 0800 65 0 65.
Wie betaalt wat
Dit betaalt de huurder:
- Nutteloze verplaatsingen van de servicedienst (bijvoorbeeld voor enkel de ketel bij te vullen)
- Radiator:
- De radiator komt los van de muur omdat er iets zwaar op geplaatst werd
- De kraan of knop van de radiator is los, kapot, weg, draait door, zit vast of lekt
- De radiator wordt niet warm of blijft warm (je moet ontluchten)
- Boiler/ cv-ketel:
- Er is schade aan de boiler/cv-ketel of onderdelen ervan door vorst
- Er is schade aan de boiler/cv-ketel door een fout van de huurder
- Je betaalt ook voor het onderhoud van de boiler/cv-ketel. Dit is opgenomen in een onderhoudscontract en wordt verrekend in jouw huurlasten.
Dit betaalt Woonboog:
- Alle reparaties als gevolg van normale slijtage, overmacht en verborgen gebreken
Tips
Radiator:
- Draai de radiatorkranen elke maand open en dicht
- Bescherm de radiatoren tegen vorst en roest, houd ze altijd droog
- Hang geen natte kleren of handdoeken te drogen op de radiator
Vloerverwarming:
- Laat de thermostaat op een constante temperatuur staan. Je verbruikt dan minder.
Boiler / cv-ketel:
- Onderhoud van de boiler/cv-ketel is opgenomen in een onderhoudscontract. Alleen deze firma mag werken uitvoeren. Je mag het onderhoud dus niet zelf (laten) doen.
Alle info over herstellingen en onderhoud van jouw woning:
- Kijk op de algemene pagina over onderhoud en herstelling en check zeker het ZieZo!-boekje.